Menu

Veelgestelde vragen

Krijg ik steeds dezelfde medewerker?

Neen, we zetten steeds verschillende medewerkers in, in éénzelfde cliëntsituatie. Je zal dezelfde medewerkers regelmatig zien terugkomen maar niet volgens een vast stramien.

Wanneer hulp door vrijwilligers mogelijk is, wordt er wel met enkele vaste vrijwilligers gewerkt die elkaar afwisselen.

Kan de medewerker ‘s avonds vroeger komen of ‘s morgens langer blijven?

Dit is niet mogelijk bij hulp door een verzorgende. Zij doen een vaste nachtshift van 22u tot 7u.

Bij hulp door een vrijwilliger is het start- en einduur bespreekbaar.

Mag ik als mantelzorger aanwezig blijven als er een medewerker van Nachtzorg komt?

Jazeker. Wij raden je wel aan om dan in een aparte kamer te gaan slapen zodat je voldoende nachtrust krijgt.

Is er een terugbetaling?

Ja, de meeste mutualiteiten voorzien een tussenkomst op je maandelijks factuur. Neem rechtstreeks contact op met jouw mutualiteit voor de voorwaarden.

Hoe lang kan ik hulp blijven krijgen?

De zorgverlening kan doorlopen zolang je aan de voorwaarden voor Nachtzorg voldoet.

Hoe kunnen we de hulpverlening éénmalig of definitief stopzetten?

Je kan de hulp eenvoudig telefonisch stopzetten tijdens de kantooruren. We vragen vriendelijk om dit minstens 24u vóór de eerstvolgende geplande hulpbeurt te doen, tenzij in geval van onvoorziene omstandigheden (bv. Ziekenhuisopname).

Kan ik ook beroep doen op de verpleegkundigen van het Wit-Gele Kruis als er niemand van Nachtzorg bij mij aanwezig is?

Neen, enkel onze medewerkers kunnen tijdens hun nachtdienst beroep op hen doen indien nodig.

Hoeveel nachten per week kan ik hulp krijgen?

Je kan drie keer per week beroep op ons doen. Afhankelijk van onze mogelijkheden kan dit soms ook minder en uitzonderlijk meer zijn. Wanneer er onverwacht plekjes vrijkomen in de lopende planning, kunnen we al eens een extra nacht aanbieden.

Mag ik een sleutel geven aan de medewerker zodat deze zichzelf binnen kan laten?

Neen, dit kan helaas niet. Je kan wel een sleutelkluisje voorzien. De medewerkers kunnen zichzelf dan binnenlaten met de code.

Moet er om 22u en om 7u iemand aanwezig zijn om de medewerker af te lossen?

Neen, dat is niet noodzakelijk. Er zijn echter uitzonderlijke omstandigheden waarin dit wel wenselijk is, bijvoorbeeld omwille van fixatie (bv. Bedsponden die omhoog moeten blijven.) We maken hierover duidelijke afspraken tijdens het intakegesprek.

Kan ik ook Nachtzorg inschakelen om mij te helpen met mijn baby die nog niet doorslaapt?

Enkel bij Nachtzorg Kempen loopt een proefproject waarbij ze medewerkers inzetten in ouder-kind situaties (tot 12 jaar). Neem rechtstreeks contact met hen op, op het telefoonnummer 014/283.232.

Kan ik voor meer dan één gezinslid nachtzorg aanvragen?

Je kan maar voor één gezinslid Nachtzorg aanvragen. We maken steeds een dossier aan op naam van het gezinslid met de grootste zorgnood. Onze medewerkers kunnen tijdens de nacht wel voor meerdere gezinsleden zorgen indien zij ook aan onze voorwaarden voor zorg voldoen.

Professionele zorg

Professionele
zorg

Persoonlijke aandacht

Persoonlijke
aandacht

Individuele personenzorg

Individuele
personenzorg

Doorlopende beschikbaarheid

Doorlopende
beschikbaarheid

Onze toegewijde medewerkers staan voor je klaar zodat jij en je dierbaren met een gerust hart kunnen slapen. Jullie welzijn staat bij ons centraal.

Ik wens Nachtzorg